Met paus Franciscus op weg naar de Synode

Communio - participatio - missio

Zondag 10 oktober opende paus Franciscus het synodale proces . Een week later werd in ieder bisdom in de wereld een diocesane fase geopend van consultatie en gesprek over de thema's van de bisschoppensynode van 2023 over synodaliteit. Hoe zal die consultatie in het bisdom Haarlem-Amsterdam vorm krijgen?
Op zondag 17 oktober ’s middags om 17.00 uur is de opening van deze fase van de synode gevierd in de Basiliek van de H. Nicolaas te Amsterdam met een gezongen vespers. Daarna begon de periode van synodale consultatie.

Wat is het doel? Om welke vragen gaat het?
Het gaat om drie begrippen: Communio - participatio - missio: Hoe kunnen we de communio - de gemeenschap van de kerk - versterken? Hoe kunnen we de samenhang van de gemeenschap vergroten? Hoe kunnen we de participatie in het kerkelijk leven vergroten en de betrokkenheid bij het kerkelijk gebeuren? En hoe kunnen we bevorderen dat alle leden van de Kerk bijdragen aan haar zending en missionair worden? En wat zou dat in kunnen houden?
Laat ieder vrij en opbouwend spreken en de heilige Geest vragen om wijsheid en licht! Dat is de geest die paus Franciscus wenst voor de synodale consultatie.
Het gaat om de drie genoemde begrippen, de vragen die worden verstrekt, zijn daarbij een hulpmiddel. Het secretariaat van de Nederlandse Bisschoppenconferentie bereidt momenteel een tekst met vragen voor die een hulp kan zijn bij de gespreksbijeenkomsten.

Hoe vindt de consultatie plaats?
De paus heeft gevraagd dat er open bijeenkomsten worden gehouden waarbij iedereen welkom is en wel zo dat iedereen zo veel mogelijk gelegenheid heeft om eraan deel te nemen. Het gaat om gespreksbijeenkomsten. Op de bijeenkomst zal er gelegenheid zijn in kleinere groepen met elkaar over de hierboven genoemde thema's te spreken. In iedere kleinere groep zal er iemand zijn die verslag legt van het gesprek en aan het eind van de bijeenkomst zal er veelal gelegenheid zijn plenair ook iets uit de andere groepen te horen. De gespreksverslagen worden verzameld en naar het bisdom doorgestuurd. Daar worden ze verwerkt en doorgestuurd naar het Secretariaat van de Bisschoppenconferentie, dat een landelijk verlag maakt, dat naar Rome wordt gestuurd, naar het Secretariaat van de bisschoppensynode aldaar.

Waar zijn de bijeenkomsten?
In het bisdom Haarlem-Amsterdam is met de dekens afgesproken dat die in ieder dekenaat (minstens) een gespreksbijeenkomst zullen organiseren. Daardoor zullen er verspreid over het bisdom tien bijeenkomsten plaatsvinden. In ieder dekenaat wordt bekend gemaakt, ook via de parochies, waar en wanneer de gespreksbijeenkomst wordt gehouden. Iedere bijeenkomst zal worden geopend met een speciaal gebed dat ook tijdens het tweede Vaticaans concilie is gebruikt aan het begin van elke zitting.
Daarnaast zijn er consultaties voor de religieuzen en de migrantengemeenschappen voorzien.

Het team voor de Synodale consultatie
De paus heeft gevraagd een persoon of een team te benoemen om het proces van de synodale consultatie te begeleiden. In het bisdom Haarlem-Amsterdam zal dit team bestaan uit mgr. Jan G.M. van Burgsteden sss, mw. Corine van der Loos en diaken Philip Weijers. Mgr. Van Burgsteden zal bijzondere aandacht besteden aan de consultatie van de religieuzen en met hem kan het team vragen bespreken die zouden kunnen ontstaan. Vicaris Bruggink zal bijzondere aandacht schenken aan de consultatie van de migrantengemeenschappen.

Afsluiting van de diocesane synodale consultatie
De diocesane synodale consultatie vindt plaats in de periode na 17 oktober. Mogelijk nog voor dat de Bisschoppen op Ad Limina bezoek gaan (31 januari - 5 februari) of kort daarna zal een diocesane bijeenkomst plaatsvinden, waarover te zijner tijd nog nadere mededelingen zullen worden gedaan. Daarna worden de resultaten van de consultaties verzameld en samengevat door het secretariaat van de Bisschoppenconferentie en die samenvatting wordt in 2022 naar Rome gestuurd.

Gebed voor de Synodale consultatie
Hieronder het gebed dat ook aan het begin van iedere bijeenkomst zal worden gebeden:

Wij staan voor U, Heilige Geest, terwijl wij bijeenkomen in uw naam.
U alleen hebben wij om ons te geleiden, maak dat U thuis bent in ons hart;
leer ons de weg die wij moeten volgen en hoe wij deze moeten gaan.
Wij zijn zwakke mensen en zondaars; laat niet toe dat wij de wanorde bevorderen.
Laat onwetendheid ons niet op de verkeerde weg brengen,
noch partijdigheid ons handelen beïnvloeden.
Maak dat wij in U onze eenheid vinden,
 opdat wij samen kunnen gaan naar het eeuwige leven
en ons niet verwijderen van de weg van de waarheid en van wat juist is.
Dat alles vragen wij U, die overal en in iedere tijd werkzaam bent,
in de gemeenschap van de Vader en de Zoon, in de eeuwen der eeuwen.
Amen.