VIERINGEN MET STILLE OVERWEGING

U hebt het al kunnen ervaren: enkele keren hebben wij op zondag een viering gehouden met veel stille overweging.
Een geloofsgemeenschap kent veel vormen van liturgisch samenkomen. Zeker op zondag komt de gemeenschap samen rond Schrift en Tafel. Er wordt gelezen en overwogen. Er wordt gebeden voor de intenties van kerk en wereld. Als het kan wordt ook eucharistie gevierd als teken van verbondenheid met de Heer en met elkaar.
Naast de eucharistie zijn wij ook vertrouwd met vieringen waarbij het lezen uit de Schrift bijzonder accent krijgt of het gemeenschappelijk bidden of het samen zingen. Naast woord- gebedsdiensten zijn wij vertrouwd geworden met communievieringen.

In een eucharistieviering verzorgt de priester doorgaans de homilie. In andere vieringen verzorgt gewoonlijk een medeparochiaan de preek of overweging. Op sommige momenten past in die vieringen een korte stilte.
Nog niet vaak hebben wij gekozen voor een viering, waarbij meer dan anders persoonlijke, stille overweging bijzondere aandacht krijgt. Er is in zo’n viering niet zoals gewoonlijk een geheel uitgewerkte preek of overweging, maar er worden alleen enkele korte inleidingen op de Schriftgedeelten aangeboden.
Zo’n korte inleiding op de lezing kan ons helpen de lezing te verstaan of voor onszelf in een bepaald licht te zetten. De korte inleiding kan ons op weg helpen om de Schriftlezing in ons eigen leven een plaats te geven. Maar het overwegen wordt meer dan anders aan ieder persoonlijk overgelaten. Daar nemen wij dan rustig tijd voor.

Het is een andere vorm van samenkomen. Anders dan wij gewend zijn. Het zou een vorm van liturgievieren kunnen zijn, die meer is aangepast aan een kleinere groep. In kleiner verband kunnen nieuwe vormen van vieren meer kansen krijgen. Er is misschien meer begrip en inschikkelijkheid, meer betrokkenheid op elkaar.
In Thomasklanken is al enkele malen aandacht gevestigd op het belang van stilte rond ons samenkomen. Stilte is een schaars goed in ons samenleven. Ruimte maken voor persoonlijke stille overweging zou daarop kunnen aansluiten.
Deze vorm van liturgievieren willen wij nu en dan met elkaar eens uitproberen.
Voor persoonlijke reacties staan wij graag open.

p. A. Niesen o.p.