BIJ DE 50STE VREDESWEEK

Al vijftig jaar neemt PAX (vroeger: “Pax Christi”) het voortouw in het organiseren van de vredesweek (17 t/m 25 september).
PAX zet zich in om mensen te beschermen tegen oorlogsgeweld. De vredesweek is een goed moment om te laten zien, dat vrede iets is wat ons allemaal verbindt. Daar kan iedereen aan meedoen.
Aandacht wordt besteed aan de oorlog in Syrië en aan moedige mensen, die zich daar inzetten voor vrede. Bijvoorbeeld door het opzetten van scholen, waar kinderen van alle religieuze achtergronden samen les krijgen. Zo leert een nieuwe generatie dat vrede verbindt en dat verbinding vrede brengt.
Dat is ook in ons eigen samenleven van belang. Ook bij ons wordt het steeds moeilijker om open te staan voor elkanders standpunten en onderlinge verschillen te accepteren.
PAX heeft een lesbrief gemaakt voor onze Nederlandse basisscholen over vrede. En ze geeft suggesties bijvoorbeeld voor het aangaan van een scholenband met een school in Syrië. Plaatselijk worden allerlei initiatieven gesteund in ve3rband met het vredeswerk. Denk bijvoorbeeld aan een vredeswandeling in Enschede, samen met de raad van kerken aldaar. Een tocht van zes kilometer waaronder allerlei onderbrekingen doet je kennismaken met andere religies.
PAX stimuleert geloofsgemeenschappen om in de vredesweek een passende viering te houden. Daartoe wordt materiaal geboden en worden ideeën aangereikt.
Tot op heden heeft de Thomasparochie elk jaar meegedaan. Wij zullen proberen ook dit jaar weer van de partij te zijn. De keuze voor 18 of 25 september moet nog worden gemaakt. Nader bericht volgt.

p. A.Niesen o.p.