BIJBELS KIJKEN IN DE GOUDSE SINT JAN

Bewonder oude en bijzondere bijbels uit de NBG-bibliotheek op een bijzondere bijbeltentoonstelling in de Sint-Janskerk in Gouda.

In Gouda wordt in het eerste halfjaar van 2016 door Museum Gouda een meer algemeen opgezette tentoonstelling georganiseerd over Erasmus. Daarin worden verschillende aspecten van zijn persoon belicht. De Stichting Goudse Sint-Jan heeft daarop het initiatief genomen om in de tegenover het museum liggende Sint-Janskerk een tentoonstelling te houden over de geschiedenis van de Bijbelvertalingen en edities die in de loop van de tijd zijn verschenen.
De Sint-Janskerk is een uiterst geschikte locatie om dit thema door middel van een expositie te presenteren. Tussen Erasmus en de Sint-Jan bestaan namelijk tal van verbindingen en de Goudse glazen uit de 16e en 17e eeuw bevatten voor een groot deel Bijbelse voorstellingen en thema’s: ze vormen als het ware een ‘bijbel in glas’.

Bijzondere collectie
Er zullen enkele bijzondere bijbels tentoongesteld worden, zoals de Delftse bijbel. Deze bijbel is het eerste gedrukte Nederlandstalige boek dat in 1477 te Delft werd uitgegeven. De bibliotheek van het Nederlands Bijbelgenootschap bezit hiervan twee exemplaren. Andere bijzondere drukken zijn de Nederlandse vertaling van het Nieuwe Testament van Erasmus, die in 1524 verschenen is, de eerste druk van de Statenvertaling en andere fraaie uitgaven. Verder zullen er bij de Goudse glazen prentbijbels te zien zijn, zoals een prachtige uitgave uit 1583, met prenten van Vlaamse kunstenaars, van Jan Luyken en andere bekende kunstenaars.

Woord en beeld
Niet alleen het woord, ook de verbeelding van het woord vormt een centraal onderdeel van de expositie. De Bijbelse verhalen en thema’s die op de glazen in de Sint-Janskerk zijn afgebeeld, zullen worden gespiegeld aan de rijke traditie van geïllustreerde bijbels. Het doel daarvan is om de Bijbelse beeldtraditie inzichtelijk te maken.

De tentoonstelling is geopend van 8 april tot en met 31 oktober.
Openingstijden: 9.00-17.00 uur (maandag t/m zaterdag)
Toegang: €5,-

De tentoonstelling is een project van Stichting Goudse Sint-Jan, in samenwerking met onder andere het Nederlands Bijbelgenootschap en het Statenbijbelmuseum Leerdam.